< Takaisin
Tulosta

Teema 4: Yhteenlasku ympyrämallilla

Tavoitteet

  • Yhteenlaskun käsite ja yhteenlaskut lukualueella 0-5
  • Plusmerkin käyttö yhteenlaskun merkitsemisessä
  • Lukujen 2-5 hajottaminen
  • Ympyrämallin käyttö ja tulkinta hajotelmissa
  • Matikkatarinoiden kertominen ja ympyrämallin täydennys tarinasta
  • Yhteenlaskun muodostaminen kuvista ja matikkatarinoista

Keskiössä

Tässä jaksossa oppilaat tutustuvat yhteenlaskuihin pienillä luvuilla ja harjoittelevat laskulausekkeen tekemistä ja laskemista käyttäen ‘+’-merkkiä. Tutustuttaessa hajotelmiin on hyvä varmistaa, että oppilaiden lukualueen 0-5 hajotelmat automatisoituisivat. Monipuoliset harjoitteet oppitunneilla auttavat lukujen hajotusten ymmärryksen kehittymisessä. Lisäksi rutiinien luominen erilaisissa toiminnoissa auttaa oppilaita siirryttäessä hajottamaan suurempia lukuja. Tarvittaessa oppilaille voi tulostaa pieniä laskuharjoitteita [lisämateriaalista](https://www.dragonbox.fi/fi/index Monisteet) kotiharjoittelua varten, mikäli tablettia ei haluta vielä tässä vaiheessa antaa kotiin.

Vinkkejä

Jakson aloitustarina

Jakson aloitustarina...

Ympyrämalli hajotelmien havainnollistamisessa

Ympyrämallin avulla tutkitaan aluksi yhteenlaskua. Ympyrämallissa ylin ympyrä kertoo kokonaismäärän ja siihen liittyvät pienemmät ympyrät hajottavat kokonaismäärän kahteen osaan. Hajotelmamalleja havainnollistetaan ensin lukumäärillä, sitten noomeilla ja lopuksi pelkillä luvuilla. Jos luvuilla operoiminen on vielä liian abstraktia, voi ympyrämalliin piirtää avuksi lukuja vastaavia lukumääriä. Seuraavissa jaksoissa tutustutaan ympyrämallin käyttöön vähennyslaskussa ja lopulta sen yhteyteen lisätään myös laskulauseke. Ympyrämalleja voi rakentaa konkreettisesti vaikkapa piippurasseista tai askarrella kartongista.

Matikkatarinat kuvista

Matikkatarinat haastavat oppilaita havainnoimaan matematiikkaa ympäriltään. Matikkatarinoita voi rakentaa oppikirjojen tai sovelluksen kuvista, mutta niitä voi käyttää hyväksi myös ilmaisutunneilla, jolloin oppilaat voivat tehdä pieniä esityksiä, joista yleisön tulee keksiä laskuja tai matemaattisia oivalluksia. Opettaja voi omalla esimerkillään pitää matikkatarinoissa haluamaansa ryhtiä - nenukkien kommelluksista on hauska keksiä tarinoita, mutta on tärkeää myös muistaa tarinoiden matemaattinen sisältö ja sen merkitys. Oppilaat harjoittelevat tässä jaksossa myös omien matikkatarinoiden piirtämistä. Voi olla hyvä ajatus antaa matikkapiirtämisen tehtäviä läksyksi, jos jotkut oppilaat mielellään käyttäisivät piirrustuksiinsa ja tarinoihinsa enemmän aikaa, kuin mitä oppitunnilla on niihin varattu.

Nenukki yhteenlaskussa

Nenukki tuo ykköstuubin luokse yhteenlaskettavia. Oppilas piirtää laskun mukaisesti oikean määrän ykkösiä ykköstuubiin ja nenukin kottikärryyn. Tässä kohtaa voi ohjata oppilaita miettimään, miten lasku kannattaa ajatella. Nenukki ohjaa oppilasta pohtimaan yhteenlaskun vaihdannaisuutta. Kannattaako ensin laskea ykköstuubissa olevat ykköset ja lisätä niihin kottikärryn ykköset, vai kenties miettiä lasku toisinpäin. Lopuksi voidaan tarvittaessa tarkistaa vastaus, piirtämällä nenukin kärryn ykköset ykköstuubiin.  Vähennyslaskussa nenukin kärryyn piirretään pois lähtevät ykköset. Yhteenlaskussa nenukki osoittaa vasemmalle, vähennyslaskussa oikealle, poispäin tuubista.

Jakson pulmapalat

Noomien pulmapaloja voi käyttää esimerkiksi oppituntien alussa yhteisen pohdinnan alustuksena tai ylöspäin eriyttävänä pulmana sopivassa hetkessä. On kuitenkin tärkeää, että kaikille oppilaille tarjoutuu mahdollisuus harjoitella pulmapalojen ratkaisemista. Etenkin oppilaat, joilla ei vielä ole syntynyt järkeviä toimintamalleja matemaattisten ongelmatilanteiden ratkaisuun eivät välttämättä osaa edetä saati aloittaa ongelmatehtävän ratkaisua.

Vaaka- ja karkkitehtävät

Vaakatehtävissä tasapainotetaan noomeja ja lukuja. Konkreettinen vaaka ja konkreettiset noomit helpottavat tehtävän ratkaisua. On hyvä myös keskustella ja kokeilla erilaisia strategioita ja kertoa niistä ääneen.  “Kokeilin ensin vitosnoomia, mutta se oli liikaa. Sitten ajattelin kolmosta, mutta se oli liian vähän. Siitä päättelin, että puuttuvan noomin tulee olla neljä.”

“Näin heti, että tällä puolella on neljä, koska kolme plus yksi on yhtä suuri kuin neljä. Toisella puolella oli vain yksi, joten sieltä puuttuu kolme, koska yksi plus kolme on myös neljä.”

Karkkitehtävät johdattelevat oppilasta yhtälöiden ja tuntemattomien tekijöiden maailmaan. Kirjainten sijaan oppilaat operoivat karkeilla ja päättelevät, mitä lukua kukin karkki vastaa. Karkkitehtävät toistuvat kirjan edetessä, mutta etenkin aluksi on hyvä keskustella, mistä tehtäviä kannattaa lähteä ratkaisemaan. Oppilailla voi olla paljon valmiita ajatuksia, miten tehtävässä kannattaisi aloittaa. Tehtäviä voidaan myös kokeilla ratkaista opettajan johdolla yhteisesti mallintamalla.

Salakoodit ja koordinaatisto

Koodattujen viestien ja aarrekarttojen avulla harjoitellaan koordinaatistossa liikkumista. X-akselin luvut on merkitty vihreällä ja y-akselin luvut punaisella. Oppilaita kannattaa ensin ohjata etsimään vihreällä merkitty luku x-akselilta, punainen luku y-akselilta ja etsimään kohdan, jossa vihreä ja punainen viiva kohtaavat eli leikkaavat toisensa. Salakooditehtävien ratkaisussa pyydetään oppilasta toimimaan tietyllä tavalla.  

Arviointi

Arvioinnin pääpaino on tuntityöskentelyn havainnoinnissa ja sen tulisi olla oppilasta kannustavaa. Jaksojen itsearviointitehtävien kautta oppilas alkaa huomaamaan, mitä kaikkea jo osaa ja missä jo onnistuu. Ennen kaikkea oppilaalle tulisi kehittyä into tehdä ja yrittää.

Syksyn alussa on hyvä kiinnittää huomiota oppilaiden kykyyn operoida pienillä luvuilla. Ymmärtääkö oppilas lukujen hajotuksia ja kuinka sujuvasti hän hallitsee lukualueen 0-5 hajotelmia? Osaavatko oppilaat luetella lukuja sujuvasti kymmeneen asti? Osaavatko oppilaat luetella lukuja myös taaksepäin?

Laskusujuvuutta voidaan arvioida oppitunneilla tehtävillä tehtävillä, jolloin opettaja seuraa kuinka nopeasti oppilas pystyy laskemaan yhteenlaskuja lukualueella 0-5. Laskusujuvuuteen kynä-paperitehtävissä voi vaikuttaa myös oppilaan hienomotoriset taidot ja numeromerkin piirtämiseen liittyvät haasteet. Laskusujuvuutta voi arvioida myös [tulostettavilla laskulapuilla](http://www.dragonbox.fi Monisteet), jotka joko opettaja tai oppilaspari näyttää oppilaalle. Jos vastaus tulee sujuvasti muutamissa sekunneissa, jatketaan eteenpäin. Laskut, jotka eivät vielä ole automatisoituneita, laitetaan syrjään. Opettaja voi myös seurata oppilaan laskunopeutta sovelluksesta.

Kotiläksyt

Kappale 1: Yhteenlasku: Hajotelmat lukumäärillä

Tavoitteet

Materiaalit

Keskiössä

Kuvaus

Tehtäväkirja: Yhteenlasku: Hajotelmat lukumäärillä

Ympyrämalli: Tutki

Verhot: Kuuntele: 5:een saakka

Hahmota määriä: Lukumäärät 3:een saakka

Laske määriä: Lukumäärät 5:een saakka

Verhot: Lukumäärä: Sormet 5:een saakka

< Takaisin
Tulosta

Tehtäväkirja: Yhteenlasku: Hajotelmat lukumäärillä

< Takaisin
Tulosta

Ympyrämalli: Tutki

< Takaisin
Tulosta

Verhot: Kuuntele: 5:een saakka

< Takaisin
Tulosta

Hahmota määriä: Lukumäärät 3:een saakka

< Takaisin
Tulosta

Laske määriä: Lukumäärät 5:een saakka

< Takaisin
Tulosta

Verhot: Lukumäärä: Sormet 5:een saakka

Kappale 2: Yhteenlasku: Hajotelmat noomeilla

Tavoitteet

Materiaalit

Keskiössä

Kuvaus

Matikkatarinoita: Nelonen

Tehtäväkirja: Yhteenlasku: Hajotelmat noomeilla

Ympyrämalli: Tutki

Hajotelmakone: Tutki

Vertailu: 5:een saakka

Laskuja sauvoilla: Yhteenlasku

Verhot: Lukumäärä: Nopilla 5:een saakka

Sauvat ja ympyrämalli: 0-5

< Takaisin
Tulosta

Matikkatarinoita: Nelonen

< Takaisin
Tulosta

Tehtäväkirja: Yhteenlasku: Hajotelmat noomeilla

< Takaisin
Tulosta

Ympyrämalli: Tutki

< Takaisin
Tulosta

Hajotelmakone: Tutki

< Takaisin
Tulosta

Vertailu: 5:een saakka

< Takaisin
Tulosta

Laskuja sauvoilla: Yhteenlasku

< Takaisin
Tulosta

Verhot: Lukumäärä: Nopilla 5:een saakka

< Takaisin
Tulosta

Sauvat ja ympyrämalli: 0-5

Kappale 3: Yhteenlasku: Hajotelmat luvuilla ja ympyrämallilla

Tavoitteet

Materiaalit

Keskiössä

Kuvaus

Tehtäväkirja: Yhteenlasku: Hajotelmat luvuilla ja ympyrämallilla

Ympyrämalli: Tehtävä

Ympyrämalli: Tutki

Sauvat ja ympyrämalli: Laskuperheet 5:een saakka

Ympyrämalli: Arvuuttelua: Yhteenlaskua 5:een saakka

Oikea järjestys: 0-5

Löydä parit: 0-5

< Takaisin
Tulosta

Tehtäväkirja: Yhteenlasku: Hajotelmat luvuilla ja ympyrämallilla

< Takaisin
Tulosta

Ympyrämalli: Tehtävä

< Takaisin
Tulosta

Ympyrämalli: Tutki

< Takaisin
Tulosta

Sauvat ja ympyrämalli: Laskuperheet 5:een saakka

< Takaisin
Tulosta

Ympyrämalli: Arvuuttelua: Yhteenlaskua 5:een saakka

< Takaisin
Tulosta

Oikea järjestys: 0-5

< Takaisin
Tulosta

Löydä parit: 0-5

Kappale 4: Harjoittele

Tavoitteet

Materiaalit

Keskiössä

Kuvaus

Tehtäväkirja: Harjoittele

Sauvat ja ympyrämalli: Laskuperheet 5:een saakka

Laskuja sauvoilla: Yhteenlasku

Laske ja vertaile: Harjoittele: Näkymätön noomi

Kirjoittaminen: 0 – 5 avun kanssa

Laske ja vertaile: Laskulausekkeet ja erilaiset esitysmuodot

Vertailu: 0-5

< Takaisin
Tulosta

Tehtäväkirja: Harjoittele

< Takaisin
Tulosta

Sauvat ja ympyrämalli: Laskuperheet 5:een saakka

< Takaisin
Tulosta

Laskuja sauvoilla: Yhteenlasku

< Takaisin
Tulosta

Laske ja vertaile: Harjoittele: Näkymätön noomi

< Takaisin
Tulosta

Kirjoittaminen: 0 – 5 avun kanssa

< Takaisin
Tulosta

Laske ja vertaile: Laskulausekkeet ja erilaiset esitysmuodot

< Takaisin
Tulosta

Vertailu: 0-5

Kappale 5: Noomien pulmapalat

Tavoitteet

Materiaalit

Keskiössä

Kuvaus

Tehtäväkirja: Noomien pulmapalat

Oikea järjestys: 0-5

Verhot: Ykköset ja sormet: 0-5

< Takaisin
Tulosta

Tehtäväkirja: Noomien pulmapalat

< Takaisin
Tulosta

Oikea järjestys: 0-5

< Takaisin
Tulosta

Verhot: Ykköset ja sormet: 0-5