Jaksossa 3 tutustutaan vähennyslaskun käsitteeseen ja harjoitellaan vähennyslaskulausekkeen merkitsemistä ja laskemista. Vähennyslaskuja voidaan ajatella kahdella eri tavalla. Voidaan ajatella, että vähennyslaskussa jotakin otetaan pois tai jotakin häviää. Tätä on yksinkertaista havainnollistaa oppilaiden kanssa: meillä on viisi oppilasta, joista kolme lähtee ulos luokasta. Kuinka monta jää jäljelle? Vähennyslaskua voidaan käyttää myös kahden luvun vertailussa. Mikä on lukujen 17 ja 15 erotus? Voimme verrata lukujen etäisyyttä toisistaan lukusuoralla, sen sijaan että ajattelisimme, että meillä olisi 17 oppilasta, joista 15 poistuu luokasta. Näkymätön noomi havainnollistaa tätä ajattelutapaa oppilaille, se on loistava työkalu lukujen vertailuun ja tutkimiseen. Matikkakeskusteluissa on myös hyvä ohjata oppilaita vertailemaan lukumääriä: kumpia on enemmän? Kumpia on vähemmän? Kuinka paljon vähemmän? Kuinka paljon enemmän? Miten selvitetään joukkojen ero?
Jakso alkaa...
Ympyrämalliin on tutustuttu yhteenlaskun yhteydessä. Vähennyslaskussa tiedetään yhteismäärä ja kokonaisuuden osa, mutta yksi osa on mallissa tuntematon. Lukujen hajotusten hyvään osaamiseen kannattaa käyttää aikaa, jotta oppilaat pystyisivät operoimaan myös pienillä luvuilla vaivattomasti.
Nenukki vie ykköstuubista ykkösiä kottikärryillään. Oppilas piirtää laskun mukaisesti oikean määrän ykkösiä ykköstuubiin, rastittaa poistuvat ja siirtää ne nuolella Nenukin kärryyn. Nenukki ja kottikärry löytyvät myös jakson matikkalaboratorioista.
Yksinkertaisten taulukoiden tulkintaa harjoitellaan hirviöiden avulla. Oppilas selvittää taulukosta tietoja, joiden avulla piirtää hirviöt loppuun tai vastaavasti kirjaa piirroksista tietoja taulukkoihin. Lisää taulukoita löydät tulostettavasta [lisämateriaalista](http://www.dragonbox.fi “Monisteet”).
Tässä vaiheessa on hyvä havainnoida, käsittääkö oppilas mitä tarkoitetaan hajotelmilla ja kuinka sujuvasti hän suoriutuu lukualueen 0-5 hajotelmista. Hajotelmien osaamista voi arvioida tuntityöskentelyn lisäksi esimerkiksi pyytämällä oppilaita tekemään tyhjään ympyrämallipohjaan kaikki luvun 5 hajotelmat, jotka muistavat. Laskusujuvuutta voi harjoitella [laskulapuilla](http://www.dragonbox.fi “Monisteet”), joita voi pelata pareittain tai opettajan kanssa, jolloin hienomotoriset taidot eivät vaikuta arviointiin. Laskuharjoittelua myös kynä-paperitehtävillä on silti hyvä tehdä säännöllisesti. Osaavatko oppilaat luetella lukuja yhden välein eteen- ja taaksepäin? Osaako oppilas aloittaa laskemisen muualta kuin nollasta? Pystyykö hän hahmottamaan 0-5 lukumääriä nopeasti kuvista vai laskeeko hän lukumäärät vielä yksitellen? Tunnistaako oppilas noomit 1-5?