Teema 10: Eri esitysmuodot

Tavoitteet

  • Lukumäärät ja numeromerkit 6-10
  • Lukujen erilaiset esitysmuodot (mm. sormet, nopat, noomit)
  • Lukujen 6-9 hajotelmat
  • Vähennyslaskustrategioita
  • Viiden voima (+ ja -)

Keskiössä

Tässä jaksossa laajennetaan lukualuetta lukuun 10 asti. On hyvä varmistaa, että kaikki oppilaat osaavat luetella lukuja yhden välein edestakaisin ainakin lukualueella 0-20. Kun lukujonojen luettelu sujuu, voidaan harjoitella lukujonojen luettelemista kahden, kolmen tai viiden välein. Hajotelmien ymmärtämiseen kannattaa käyttää aikaa. Hajotelmat 6-9 osaaminen on tärkeää kymmenylityksen kannalta. Luvun 10 hajotuksia eli kymppipareja tutkitaan tarkemmin jakson 5 alussa. Jakson aikana on hyvä harjoituttaa oppilaiden laskunopeutta sovelluksen harjoitusten kautta tai kotitehtäviksikin soveltuvien [lisäharjoitusten](https://www.dragonbox.fi “Monisteet”) avulla. On hyvä myös säännöllisesti seurata oppilaiden laskusujuvuutta oppituntienkin aikana. Numeromerkkejä voi harjoitella osana matematiikan tunteja tai oppilaiden kanssa voidaan harjoitella [pistetyöskentelyä](https://www.dragonbox.fi “Numeromerkkien harjoittelu”) työtapana, jolloin oppitunnin aikana numeroharjoitteita tehdään monin eri tavoin lyhyillä työpisteillä. 

Vinkkejä

Jakson aloitustarina

Jakso alkaa...

Hajotelmat 6-10

On tärkeää, että oppilas oppii käsittelemään kaikki lukualueen 0-10 lukuja. Hajotelmien harjoittelussa kannattaa käyttää sekä konkreettisia asioita, kuten noomisauvoja että DragonBox Koulu -sovelluksen matematiikkalaboratorioita. Oppilaita voi pyytää tuomaan kotoa 10 pientä esinettä, kuten makaroneja, kuivia papuja tai helmiä, joita voi säilyttää pulpetissa pienessä pussissa tai tulitikkurasiassa. Konkreettisilla välineillä voi tehdä erilaisia toiminnallisia harjoituksia, jolloin käsitys lukujen hajotuksista vahvistuu. Hajotelmien havainnollistamiseksi voidaan myös rakentaa [hajotuskoneita](http://www.dragonbox.fi “Leikit ja toimintavinkit”) koulussa tai kotitehtävänä.

Viiden voima

Viiden voima auttaa hahmottamaan lukumääriä, esimerkiksi luku 7 voidaan hahmottaa nopeasti viiden avullta 5 + 2.

Vitonen on tärkeä noomi, sillä se on piilossa jokaisen sitä isomman noomin sisällä. Tätä tutkittaessa oppilaat voi johdatella matikkakeskustelujen kautta havainnoimaan lukualueen 6-10 noomien silmien lukumääriä. 

Lukumäärien nopea havainnointi

Lukumäärien nopea havainnointi ohjaa oppilasta hahmottamaan lukumääriä ryhmittelyn ja hajotusten kautta. Tavoitteena on, että oppilaat eivät laskisi lukumääriä yksitellen, vaan keksisivät nopeampia strategioita selvittääkseen lukumäärän lukualueella 0-10. Oppilaita kannattaa pyytää sanoittamaan strategioitaan ääneen: Laskitko pareittain? Miten näit lukumäärän niin nopeasti? Huomasitko jotain tuttua, kuten nopan silmälukujen muotoisia joukkoja? Lukumääriä voi harjoitella yksin DragonBox Koulu -sovelluksella, mutta on myös hyvä keskustella strategioista ääneen, jotta kaikki oppilaat saavat kokemuksia monipuolisista ja tehokkaista strategioista. 

Laskustrategiat ja matematiikan kieli

Syksyn edetessä kuvien ja ympyrämallien lisäksi harjaannutaan myös kuvailemaan matikkatarinoita matematiikan eksaktin kielen kautta. Opettaja voi puheessaan aina mallintaa oikeiden käsitteiden käyttöä ja tarvittaessa merkitä taululle laskulausekkeita. Oppilaat voivat myös käyttää DragonBox Koulu - sovelluksen liitutaulu-ominaisuutta, harjoitellessaan laskulausekkeiden kirjoittamista luokassa havainnoiduista tilanteista.

Vähennyslaskustrategioissa DragonBox -menetelmässä käytetään hyväksi viiden ja 10:n voimaa.  Esim. 8 - 2 on helppo havainnollistaa sormien tai ykköstuubin avulla näin:

8 - 5 sen sijaan voidaan ajatella myös näin:

Samoin 8 - 6 voidaan myös ajatella näin.

On hyvä keskustella oppilaiden kanssa, mitä strategioita heillä on käytössään.

Laskusujuvuus

Seuraa oppilaiden laskunopeutta ja sen kehitystä. Anna säännöllisesti laskuharjoituksia myös kotitehtäväksi. Oppitunnin aluksi voit säännöllisesti teettää jonkin oppikirjan tehtävistä tai monisteen ja havainnoida laskunopeutta ja sen kehittymistä. Tarvittaessa voit tulostaa lisäharjoitusta [tulostettavista materiaaleista](http://www.dragonbox.fi “Monisteet”). 

Jakson arviointi 

Jakson arvioinnin voi teettää osana oppituntia, esimerkiksi oppitunnin alussa. Oppilaan laskusujuvuutta kannattaa myös havainnoida säännöllisesti. Oppilasta voi pyytää näyttämään hajotelmia noomisauvoilla tai sovelluksella ja selittämään ajatteluaan ääneen. On tärkeää, että oppilas tässä vaiheessa ymmärtää mitä lukujen hajotelmat ovat, vaikka ei aina muistaisikaan miten luvut hajoavat. 

Kotiläksyt

< >